Konsumpcyjny tryb życia. Coz tego wynika dla zwykłego człowieka?

Bez wątpienia możemy stwierdzić, że dzisiejszy świat w dużej mierze polega na konsumpcjonizmie. Współcześni ludzie zarabiają więcej niż przed kilkoma laty, ale wydają również więcej pieniędzy. Mówi się, że apetyt rośnie w miarę jedzenia i w dużej mierze jest to prawdą. Wiele osób uważa, że konsumpcjonizm jest zjawiskiem typowo negatywnym. Można w tym odnaleźć jednak pewne pozytywy, które sprawiają, że życie staje się łatwiejsze. Przykładem może być tutaj chociażby spadek cen. W momencie, gdy ludzie są gotowi kupić czegoś więcej, to możliwe jest obniżenie cen danego produktu. Jest to prosta zasada marketingu, która stosowana jest już od dziesiątek lat. Na dodatek zyskujemy dostęp do takich produktów, które normalnie były niedostępne w naszych warunkach – głównie warzywa i owoce.

Robimy zakupy

Ludzie spędzają bardzo wiele czasu na różnego rodzaju zakupach. Powszechnie uważa się, że jest to strata czasu i zjawisko negatywne. Jest to pewnego rodzaju uproszczenie. Wynika to przede wszystkim z tego, że na rynku pojawiło się znacznie więcej sklepów niż dawniej. Jeszcze 20 lat temu nie było tylko sklepów i wybór tak naprawdę sprowadzał się do jednego lub dwóch sklepów. Dziś możemy wybrać takie rzeczy, które będą najbardziej spełniać nasze wymagania i będą dostosowane do naszych zarobków. Można znaleźć przedmioty bardzo wysokiej jakości, które kosztują zawrotne sumy, ale też takie przeciętnej, które można nabyć za grosze. Wszystko sprowadza się do znalezienia odpowiedniej oferty i porównanie cen z innymi, które obowiązują na rynku. Wybór daje nam nowe możliwości, które pozwolą nam zaoszczędzić duże sumy pieniężne. W następnych latach można się spodziewać, że ta tendencja do wydawania pieniędzy będzie jeszcze przybierała na sile. W ten sposób napędzamy rynek, zmniejszamy ceny i zwiększamy jakość produktów (poprzez konkurencyjność).

Statystycznie wydajemy coraz więcej pieniędzy /sxc.hu
Statystycznie wydajemy coraz więcej pieniędzy /sxc.hu

Prosument

Istnieje jeszcze jedno pojęcie, które znaczeniowo zbliżone jest do konsumenta. Mowa tutaj o określeniu „prosument”. Jest to osoba, która łączy w sobie cechy zarówno producenta oraz konsumenta. Można więc powiedzieć, że jest to osoba, która wytwarza jakiś przedmiot i jednocześnie z niego korzysta. Nie jest to jednak jedyna możliwa definicja – pojęcie to nie jest obecne w słownikach i jego znaczenie jest bardzo płynne i zależne od sytuacji. Wśród młodzieży panuje przekonanie, że jest to osoba, która jest fanem danej firmy, korzysta z jej produktów i stara się wpływać na proces tworzenia (np. podsuwają pomysły lub testując sprzęt). Na dodatek posiada ogromną wiedzę z tego zakresu i dzieli się nią z innymi osobami – najczęściej za pośrednictwem internetu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Blue Captcha Image
Refresh

*